Asur edebiyatı ve rahipleri
Asur edebiyatı ve rahipleri Asur’da kalû Rahibi ve kalûtu Edebiyatı
Makale, Asur’daki kalû rahibi ve repertuarını (kalûtu) ele almaktadır. Kalû makamının bir Babil kurumu olduğu ve yavaş yavaş Asur’a ithal edildiği ileri sürülmektedir.
MÖ yedinci yüzyılda Asur dininde nihai kabul. Makale ilk olarak Asur kaynaklarına göre bireysel kalûları ve onların atalarıyla olan bağlarını tartışmaktadır.
Ardından, kalûtu edebiyatının müstensihlerini ve kalûtu tabletlerinin bulunduğu Yeni Asur kütüphanelerini incelemeye geçilir. Ardından, Nineveh’deki kalûtu literatürünün tefrika edilmesi, bir yanda diğer Asur şehirlerinden ve diğer yanda Babil’den gelen kanıtlarla tartışılmaktadır. Ayrıca kralın kendisini kalûtu edebiyatıyla nasıl ilişkilendirdiği incelenmiştir. Son olarak, makale bazı olası etkilere işaret etmektedir. Yeni Asur edebiyatı üzerine kalûtu edebiyatı.
Aşağıdaki akademik makale, Asur’daki kalûtu literatürünü ve onunla bağlantılı rahip – kalû’yu ele alacaktır.
Kalûtu edebiyatının yeniden inşası büyük ölçüde Nineveh’den gelen materyallere dayanmasına ve Kalû rahibi hakkında önemli bilgiler Yeni Asur mektup ve raporlarına dayanmasına rağmen, bu makalede kalû’nun bir Babil kurumu olduğu tartışılacaktır.
ikinci binyılın sonundan başlayarak yavaş yavaş Asur’a ithal edildi ve MÖ yedinci yüzyılda Asur dinine tamamen entegre olmasına rağmen, kalû ve repertuarı bazı yönlerden Asur’da hala yabancı doğasını korudu. Makalenin (II) birinci bölümü, esas olarak Yeni Assur dönemine tarihlenen mektuplar, raporlar, idari belgeler ve kolofonlara göre Asur’daki kalû’nun kendisini ele alacaktır. İkinci kısım
(III-VII) Kalûtu edebiyatının Asur’daki, özellikle Ninova’daki konumunu ele alacaktır.
-
Asur’daki kalû
- Kalû ve āšipu: MÖ birinci binyılda ana tapınak personeli Kalû’nun Asur’daki konumuna dönmeden önce, aşağıdaki bölüm, MÖ birinci binyılda, esas olarak Babil malzemelerine dayanan kalû’nun genel bir taslağını sunacaktır. , ama aynı zamanda Asur metinlerinin de.
Kalû, Babil tapınak kültünün en önemli personelinden biriydi. Kalû (Sümerce gala), kült/tapınak repertuarının bir parçası olan müzik performansı nedeniyle MÖ üçüncü ve ikinci binyılda nāru müzisyeni (Sümerce nar) ile ilişkilendirilmiştir (Gelb 1975; Shehata 2009).
MÖ birinci binyılda, kalû hala ara sıra nāru ile ilişkilendirildi, ancak aynı zamanda āšipu ile de ilişkilendirildi. Hem āšipu hem de kalû, en önemli iki kült/tapınak personeli olarak kabul edildi ve çoğu büyük kült olaylarından sorumluydu.
Savaş ritüelleri ve kötü niyetli kehanetlerin zararını önlemek için ayinler.
Hem kalû hem de āšipu repertuarları tanrı Ea’ya atfedilmiştir.
Kalû’nun kült faaliyeti, özellikle düzenli takvimsel tapınak kültüyle ilişkilidir Ancak kalû, Mezopotamya’da, kült imgeler için mīs-pî başlatma ritüeli, inşaat ritüelleri, kanal kazma ritüelleri, savaş ritüelleri ve kötü niyetli kehanetlerin zararını önlemek için ayinler gibi takvim dışı önemli ritüellerin çoğunu da gerçekleştirebilirdi.
Bununla birlikte, bu tür takvim dışı ritüeller çoğunlukla āšipu repertuarından çok daha iyi bilinmektedir ve genel olarak āšipu ve repertuarı, kalû ve repertuarıyla ilgili olarak MÖ birinci binyılın kültünde daha belirgindi.
Kalû’nun görev alanları.
Ašipu gibi, kalû’nun görev alanları, tapınak görevleriyle sınırlı olmayıp, semavi ve dünyevi alametler, tıp ve astronomi gibi alanları da kapsardı. Böylece āšipus gibi kalûs da ilmî metinlerin müstensihleri olarak bilinir.
Bununla birlikte, hem kalû hem de āšipu alimler olmasına rağmen din adamlarının yanı sıra, bilimsel literatürün kalû yerine āšipu ile ilişkilendirilmesine yönelik artan bir eğilim vardı.
Kısacası kalû, tapınaktaki en önemli personelden biri olarak kabul edilirdi; miktar olarak oldukça geniş olan repertuarı, temel tapınak kültünün bir parçasıydı ve ilahi olarak atfedildi; ve onun eğitimi, Mezopotamya bilginliğinin skolastik geleneğinin bir parçasıydı. Yine de, meslektaşı āšipu’ya göre statüde biraz daha aşağıydı.
Asur’da kalû ve āšipu
Kalû’nun kült önemi, özellikle MÖ sekizinci ve yedinci yüzyıllara tarihlenen Yeni Assur dönemine ait kaynaklara da yansımıştır.8 Genellikle belirli şehirlerle ilişkilendirilen Kalûs ve kelamāḫus, çeşitli kaynaklarda belgelenmiştir.
Asur’daki kalû, geleneksel olarak nāru müzisyeni ile ilişkilendirilir ama aynı zamanda bir ritüelin hem bir āšipu hem de bir kalû tarafından (her biri kendi repertuarına göre) gerçekleştirildiği durumlarda görüldüğü gibi, āšipu ile eşit olarak hareket edebilir.
Yeni Assur kaynaklarına göre kalû, profesyonel kült repertuarında ustalaşmanın yanı sıra, Asurluların raporlarında görüldüğü gibi, Mezopotamya bilgeliği çalışmalarını diğer kült uzmanlarıyla – ve özellikle āšipu ile – paylaşan bir bilgindir.
Kalû Urad-Ea, diğer kaynaklarda olduğu gibi kehanet bilgisine atıfta bulunan krala…
Kalû, kehanet külliyatı semavi konularda krala rapor verir.
Öte yandan, Babil’de olduğu gibi, kalû, āšipu’dan daha düşük görünmektedir ve kendisi ve kalûtu repertuarında, Yeni Asur kaynaklarında āšipu ve onun āšipūtu’sundan çok daha az bahsedilir. Ancak Yeni Assur döneminde kalû‘nun statüsü āšipu‘ya göre daha da aşağı kaymaktadır.
Bu nedenle, kalû’nun çeşitli konularda kralla tekabül ettiği tasdik edilse de, tasdiklerin sayısı āšipus’u içerenlerden çok daha azdır.
İlim âleminde de kalû, kehanet külliyatı hakkındaki bilgisini göstererek semavi konularda krala rapor vermesine rağmen, Asurlu bir kalû tarafından bu türden sadece birkaç rapor
(yani, Urad-Ea) bilinmektedir. Buna ek olarak, kalû tarafından bir performans içeren ritüellerden, kraliyet yazışmalarında āšipu ritüellerinden çok daha az bahsedilir.
Bir başka olağandışı fenomen de, Kalû repertuarının Yeni Assur yazışmalarında yer aldığında, kanıtların çoğunun Eršaḫuĝas’a atıfta bulunmasıdır.
Metnin tamamı için aşağıdaki kaynak başlığına bakınız.
Kaynak: The kalû Priest and kalûtu Literature in Assyria: Uri Gabbay.
Daha fazla içerik için blog sayfamızın sağ üst sutünunda KATEGORİLER Veya ETİKETLER bölümüne bakınız
Mitoloji, tarih , gerilim ve polisiye sevenler:
Polisiye, gerilim, mitoloji seviyorsanız. Melekler, büyüler, kadim tarikatlar ve benzeri konular ilginizi çekiyorsa, başı sonu belli hikayelerden sıkıldıysanız. Kafası çok değişik bir roman sizleri bekliyor; Büyü -Zaman konusuna çok farklı yaklaşılan, Zaman ve büyüyü derinlemesine bir kurgu roman çerçevesinde anlatan kitabımın linki : https://angelsdia.com/surpriz-sonlu-kitaplar-melek-gunlukleri-1-babil-buyusu/
Youtube kanalımda ilginizi çekebilecek videolar bulabilirsiniz. Aşağıdaki linke tıklayarak kanalımdaki içeriklere ulaşabilirsiniz.
https://www.youtube.com/channel/UCY2ps_mnNqfVtZ83jyGnXSQ