Antik büyüler Mezopotamya’da ritüellerin dili : , hayalet, rüya ayinleri …

Antik büyüler : Bu makale ifade (declaratif) fiillerinin ritüellerde kullanımına ilişkin bir ön çalışmadır. Antik Mezopotamya topraklarında büyülerden etkilenmiş ‘’hasta’’ kimseler için uygulanan bazı ritüeller, o döneme ait (tedavi amaçlı)büyü sözlerinden bazı alıntılar göreceksiniz.

İncelenen külliyat kapsamlı değildir, ancak kantasyon ve ritüellerde temsili bir seçim sunar: bīt rimki, rüya ritüelleri, vakıf ritüelleri, hayalet ritüelleri,

ÚUL.BA.ZI.ZI, bebekler için büyüler   kalû ritüelleri, La maštu büyüleri, Maqlû, Mīs pî, Namburbi, ŠÀ.ZI.GA, Šēp lemutti, Šurpu, Utukkū Lemnūtu ve savaş ritüelleri .

Antik büyüler :  ’kabû, manû ve dabābu’’ fiilleri.

Antik büyüler

Antik büyüler , antik büyülü tabletler

Ritüellerde, verba dicendi, Bir büyüyü, bir formülü veya bir duayı tanıtan bildirim fiilleri çoğunlukla ‘’kabû, manû ve dabābu‘’dur.

Diğer fiiller, alıntılarla nasıl başa çıkılacağını tanımlar, ancak bunlar daha çok teknik veya belirli performanslara özgüdür.

Ritüel talimatlarda kullanılan kelime dağarcığının ve imlanın ne kadar anlamlı olduğunu merak edebiliriz.

Örneğin, Neo-Asur mektuplarında qabû, logografik olarak pek yazılmaz, ancak Assur banipal’in kütüphanesindeki ritüellerde sıklıkla DUG.GA olarak yazılır. Ayrıca, gramer kişisini belirlemek bazen zor olabilir. Ritüellerde kimin konuştuğunu belirlemeye şimdiye kadar çok dikkat edildi. Ritüellerde ikinci kişi ile üçüncü kişinin kimlik tespiti burada tartışılmayacaktır. İcracı, genellikle şeytan kovucu (āšipu) ama ağıt rahibi (kalû) veya hekim (asû) “uzman” olarak anılacaktır.

Ritüelden yararlanan kişi en geniş anlamıyla “hasta” olarak anılacaktır.

Bir takım hadiseleri bir araya topladıktan sonra, ritüellerdeki fiil kelimesinin rastgele kullanılmadığı oldukça açıktır. Birkaç metin, iki veya üçünü yakın cümlelerde veya birini diğeriyle zıt olarak kullanır Bir hayalet ritüelinden örnek:

Antik büyüler , uygulamalar

Antik büyüler

Antik büyüler tabletler

13–15 satırlar.

ana IGI dUTU u MUL.MEŠ U .KÁM ana mu (eras.) im-ta-na-an-nu-JÉN GIDIML mim+ma lem-nu iš-tu U -mi an-ni-i ina SU! NENNI A NENNI ZI-ta šu-´a-a-ta

¢ar-da[1]Jta u kuš-šu-daL-ta eras.

17–19 . Satırlar.

ina U.KÁM ina U.GURUM.MA KEŠDA ana IGI dUTU JKEŠDAL LÚ.GIG NU ÍL-ma ana IGI dUTU ki-a-am tu-šad-bab[1]JšúL JÉNL dUTU mu-tál dA-nun-na[1]JkiL e-tel d

Í-gi-gi mas-su-ú ´i-ru mut-tar[1]ru[1]Ju te-ni-ši-e L-ti

36–37 .Satırlar.

ki-a-am tu-šad-bab-šu ana DUG GAR-an-šu-ma tu-tam-ma-šuniš KI-tim lu-u ta-ma-ta niš AN[1]Je L lu-u ta-ma-ta niš dUTU lu-u ta-ma[1]ta DUG.GA-ma KÁ-šú BAD-

Tercüme.

Büyülü sözler: “Hayalet (veya) kötü olan her ne ise – bu günden itibaren,NN oğlu NN’nin vücudundan çıkarıldınız; kovuldunuz ve sürgün edildin”.

17-19. Üçüncü gün, öğleden sonra geç saatlerde Šamaš için hazırlanan sunu .

“Šamaš, Anunnakilerin en soylusu, İgigilerin en efendisi; ağustos lideri, halkın hükümdarı”

36-37. Onu (heykelciği) bir kavanoza koyarsın ve sonra yemin ettirirsin. “Yere yemin ederim, göğe yemin ederim, Şamaş’a yemin ederim” dersin ve sonra kavanozun ağzını kapatırsın.

 

Antik Büyüler : Dabābu namburbi

Antik büyüler

Üç ‘’verba dicendi’’ (İfade fiili)den daha az sıklıkta ve en teknik olanı dabābu‘dur.

Genel olarak, dabābu’nun farklı anlamları ayrıntılı tartışmalar, yüksek sesle konuşma ve doğrudan konuşma fikrini verir.

(konuşmak, ezberden okumak, bir konuyu tartışmak, mahkemede savunmak, protesto etmek, …). Š-gövdesi, “birini bir şeye uydurmak” fikrini iletir (birini – özellikle bir kadını – konuşturmak, birine okutturmak, birini bir davayı savunmak veya komplo kurmak için).

  1. Caplice, namburbi büyüleri üzerine yaptığı çalışmada, dabābu fiilinin ezberleri tanıtmak için kullanıldığını ve aynı zamanda “aklından geçeni ifade etmek” ifadesinde kullanıldığını fark etti. Bu ifade açıkça dua eden hastaya adanmıştır.

‘’mala libbašu ´abtu idabbub -‘’Yüreğine sığdırılan her şeyi söylüyor’

amata ša libbišu idabbub ‘  -Kalbinin sözünü söylüyor’

ma!adāti ī´āti ina libbišu idabbub – Az çok yüreğinden söylüyor’

Ritüel talimatlarında, hastanın tekrar etmeden önce diz çökmesi gerektiğinden bahseder; tanrılara karşı alçakgönüllülük göstermesi adına yapılıyor olmalı.

Kraliyet ayinlerinde veya savaştaki büyülü korumalarda, kral,

dabābu tarafından da tanıtılan bazı formülleri veya duaları tekrar eder.

-Kraliyet ordusunu (atlar, birlikler veya kralın arabası) korumak için yapılan namburbi ritüelleri

-veya bir kalû tarafından gerçekleştirilen ve kralın tekrar tekrar eršemmû-ağrıları sırasında yapılan bir ayin sırasında.

 

Manû ve kabû

antik hazine 300x136 - Antik büyüler Mezopotamya'da ritüellerin dili : , hayalet, rüya ayinleri …

Bu iki fiilin kullanımı daha karmaşıktır. Genel anlamları, ritüel metinlerde aralarında bir fark yaratmaya yardımcı olmaz.

Kabu‘nun temel anlamı, bazen alıntılanan sözlerle “söylemek”tir ve manû, ritüel bir bağlamda “okumak” anlamına gelir.

Bu aşamada kullanımını açıklayan sistematik kurallar bulamadım.

kabû ve manû. Her uzun ritüelde, metnin yakından ilişkili bölümlerinde sıklıkla görülen ve bazen zıt olarak kullanılan her ikisine de sahiptir.

Sonuç, kullanımlarının tutarlı olması gerektiğidir.

Dabābu’dan farklı olarak kabû ve manû fiilleri, kıraati yapan kişi hakkında bir ipucu vermez. Her ikisi de uzmanı veya hastayı ilgilendirebilir, hatta okuma ilk gramer kişisinde telaffuz edildiğinden birini veya diğerini tanımladığımız izlenimini edinebilsek bile. Bazen ilk kişi açıkça uzmana atıfta bulunur, genellikle şeytan kovucuya (“Ben Eridu’nun saf adamıyım”) ama bazen hastaya (“Ben NN’nin NN oğluyum”, “Sürekli dehşete düşüyorum”, “kafam, ” vb.).

İkinci seçenekte, konuşan kişinin kimliği kesin değildir çünkü hastanın uzmandan sonra alıntı yapması veya tekrar etmesi büyük olasılıktır.

Caplice’in işaret ettiği gibi, tüm hastaların uzmanın tabletindeki alıntıları okuyamadığını, hatta ezbere bildiğini varsayabiliriz.

Alıntının türü belirli bir fiil gerektirmiyor gibi görünüyor. Tanrılara ya da ritüel düzenlemelere yapılan çağrılar ve birinci tekil şahıs büyüler her iki fiille de tanıtılır.

Kīam zarfı, “böyle diyorsun” kīam DUG.GA ifadesinde kabû ile daha sık kullanılır.

Hemen ardından okunacak sözler gelir, ancak kīam manû ile birlikte de bulunur.

En azından birkaç kuralımız var, ancak çoğu olay bu gözlemlere uymadığından, bunlar yalnızca kılavuz niteliğindedir.

Manû, genellikle ŠID/-nu/ logografik biçimiyle yazılmıştır. Bazı bağlamlarda yaygın olarak kullanılır:

 

‘’ki-a-am tu-šaq-ba-šú ÚUL ISKIM an/-ni-ti šu-li-iq-ma -šú tu-šad-bab-šu

‘(Bu adam…) Ona ‘Bu meşum şerrin şerri ol’ dedireceksin. işareti silinir”. Onu (bunu) üç defa okutursun.’

ana IGI d dEN.ZU dNanna-ru šu-pu[1]Júl -šú tu-šam-na-šu JKI.ZA.ZA ù

L ana IGI KEŠDA BI kám DUG.GADINGIR.MEŠ GAL.MEŠ li-nam-mi-ru-ka

‘’Sîn, Enzu ve şanlı Nannar’ın huzurunda ona üç defa okutacaksın.

O secdeye varır ve kült düzenlemesinin önünde şöyle der: “Büyük tanrılar seni aydınlatsın…” (dua devam eder).’

Sonuç.

“Sapkın vakalar”ı açıklamak zor. Kanonizasyonun ritüellerdeki etkisini, bazı satırların eklenmesi veya yeniden yazılmasının etkisini, belki konuşulan lehçeye daha yakın bir kelime dağarcığıyla zar zor tespit edebiliyoruz.

Pek çok soru muhtemelen cevapsız kalacaktır, çünkü büyü kategorileri veya tonlama modları (resmi olmayan, ciddi, yüksek sesle veya nefes nefese, antifonik sistem, tını…) gibi olgular hakkında bilgi ve sistematik çalışmalardan yoksunuz.

Kaynak: (Magic & Witchcraft:) The Ancient Near East, in: The Cambridge History of Magic. Cynthia Jean

Antik Büyüler yazımıza benzer içerikler için aşağıdaki linke girebilirsiniz.

https://angelsdia.com/category/antik-tarih-bilinmeyen-tarih/ 

 

ya da burası da iyidir:)

Antik Büyüler

Mitoloji, Tarih , Gerilim ve Polisiye Sevenler:

 

Korkunç cinayetlerin, olay yerinde çivi yazıları ve tekinsiz nesnelerin arasında çaresiz bir kadın polis yepyeni bir kavramla tanışacak: Babil Büyüleri.

 

Polisiye, gerilim, mitoloji seviyorsanız. Melekler, büyüler, kadim tarikatlar ve benzeri konular ilginizi çekiyorsa, başı sonu belli hikayelerden sıkıldıysanız. Kafası çok değişik bir roman sizleri bekliyor;  Büyü -Zaman konusuna çok farklı yaklaşılan, Zaman  ve büyüyü derinlemesine bir kurgu roman çerçevesinde anlatan kitabımın linki : https://angelsdia.com/surpriz-sonlu-kitaplar-melek-gunlukleri-1-babil-buyusu/

 

YOUTUBE LOGO 300x158 - Antik büyüler Mezopotamya'da ritüellerin dili : , hayalet, rüya ayinleri …

Youtube kanalımda ilginizi çekebilecek videolar bulabilirsiniz. Aşağıdaki  linke tıklayarak kanalımdaki içeriklere ulaşabilirsiniz.

https://www.youtube.com/channel/UCY2ps_mnNqfVtZ83jyGnXSQ

Leave a Reply

bettilt güncel giriş