Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Sanat Terimleri : Bazen sanatta bir yöntemin ya da aygıtın karşısına bir isim koyabilmek onu daha net görmeye yardımcı olabilir. Sanat terimleri sözlüğümü genişletmenin, tek tek işlerle daha anlamlı bir şekilde ilgilenmeme izin verdiğini sık sık keşfettim. Estetik seçimlerin ve sanatsal tekniklerin tanımlanmasını sağlar ve nihayetinde bir sanat eserinin daha derin bir değerlendirmesine katkıda bulunur. İşte sanat yapıtları anlayışınızı geliştireceğini umduğum üç sanat terimi.

 

Sanat Terimleri Rückenfigur

Sanat Terimleri  :Resimde Rückenfigur terimi, arkadan görülen bir figürü ifade eder.

Sanat Terimleri

Sis Denizinin Üzerinde Gezgin (c. 1818), Caspar David Friedrich. Tuval üzerine yağlıboya. 94,8 × 74,8 cm. Kunsthalle , Hamburg, Almanya.

Rückenfigur (Almanca’da “arka figür” anlamına gelir) gözümüze çarpmak yerine gözden uzaklaşır. Yüzleri gizlenen figür, izleyicinin kendi düşüncelerini, duygularını ve ideallerini yansıtması için bir tabula rasa “boş levha” haline gelir.

Rückenfigur’dan en dikkate değer örneğini hesaba katmadan bahsetmek zor: Caspar David Friedrich’in Sis Denizi’nin üzerindeki Wanderer’ında kayalık bir çıkıntının yüksekliklerine tırmanan ve izleyiciye sırtı dönük duran kaşif. Bu odak değişikliğiyle – figürün kimliğinden çok kendi bakış açısına – resim onu esrarengiz, hatta kahramanca bir figüre dönüştürüyor.

Rückenfigur tekniği, en azından Padua’daki Scrovegni Şapeli’ndeki Ağıt freskinde onu kullanan ilk sanatçılardan biri olan Giotto’nun zamanına kadar uzanır.

 

Sanat Terimleri

Ağıt (Mesih’in Yası) (c.1305), Giotto. Fresk. 200×185 cm. Scrovegni Şapeli, Padua, İtalya.

Giotto’nun resmi, İsa’nın çarmıha gerilmesinden sonra yere serilmiş bedenini gösterir. Resmin ön tarafında, çeşitli yas tutan kahramanlar arasında, pelerinli iki figür – sarı ve yeşil – vücudun üzerine eğiliyor.

Figürler sadece işe perspektif derinliği katmakla kalmaz, aynı zamanda izleyici olarak bizlerin daha kolay özdeşleştirebileceğimiz isimsiz kahramanlar haline gelir.

Bu erken bir örnektir, ancak tekniğin tam teşekküllü bir motif haline gelmesi ve sonuç olarak Rückenfigur adını alması, Friedrich ve Alman Romantik arkadaşları tarafından kullanılana kadar değildi.

Friedrich için bu, resimlerinin sıradan bir özelliği haline geldi: Büyük ya da duygusal manzaraların büyüsüne kapılmış figürler, yüz ifadeleri açıklanmayacak şekilde arkalarını döndüler.

 

1822 civarında yaptığı Penceredeki Kadın’da Friedrich, karısı Caroline’ı tahta bir kapaktan dışarı bakarken resmetti. Pencerenin diğer tarafında, dışarıdaki yelkenli direklerinin varlığını açıklayan Elbe Nehri var.

1*4OraPS3Nn1XDhC422mPUxg - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Penceredeki Kadın (c.1822), Caspar David Friedrich. Tuval üzerine yağlıboya. 44×37 cm. Alte Nationalgalerie, Berlin, Almanya.

Bu resim, bir Rückenfigur motifini mükemmel bir şekilde kullanarak, pencere çerçevesini bilinen ve bilinmeyen arasında sembolik bir eşiğe dönüştürüyor. Kadının meraklı ama gizli bakışları, kendisininkinden daha ötede yatan bir dünyaya merak uyandırıyor.

 

 Sanat Terimleri Staffage

Başka bir anlayışlı terim, Staffage kelimesidir – işin ana konusunu süslemeye yardımcı olan bir resmin ayrıntılarına atıfta bulunur: daha büyük bir manzara veya alegorik sahnede günlük işlerini yaparken görülen insanlar ve hayvanlar.

1*zzy7UJVuLDBAm9O ocwG Q - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Gün Batımında Tivoli’nin Görünümü (c.1644), Claude Lorrain. Tuval üzerine yağlıboya. 97×132 cm. California Legion of Honor Sarayı, San Francisco Güzel Sanatlar Müzeleri, ABD

Çoğu zaman gözden kaçan resimlerdeki bu ayrıntılar hiçbir şekilde önemsiz değildir.

Staffage figürlerinin tipik olarak belirli bir kimliği yoktur. Bunun yerine, sahneye hareketlilik getirmek ve belki de manzara içinde pastoral bir sadelik duygusu geliştirmek için dahil edildiler. Terim muhtemelen Eski Fransızca terim estoffe (“malzeme”) veya Almanca staffieren (“süslemek”) kelimesinden türemiştir.

Yukarıdaki görüntü, Gün Batımında Tivoli Manzarası, Claude Lorrain tarafından, manzara resimlerinin kendi başına bir konu olarak yeni yeni ortaya çıktığı bir zamanda yapılmıştır.

Bundan önce, çoğu manzara İncil’deki, mitolojik veya tarihi sahneler için dekor olarak resmedildi. Yine de 17. yüzyıl ilerledikçe, manzaranın önemi arttı ve bununla birlikte, içerdiği hikayeler küçüldü.

 

1*Gdx2g69GedfT5xjotVuMzQ - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Claude Lorrain tarafından Sheba Kraliçesinin Bindiği Liman (1648). Tuval üzerine yağlıboya. 149,1 × 196,7 cm. Ulusal Galeri, Londra, Birleşik Krallık.

Ve bu nedenle, Claude’s Seaport with the Queen of the Sheba Binişinde (yukarıda) olduğu gibi, bir resimde genellikle isimsiz Staffage  ve adlandırılmış kahramanların bir karışımı olabilir.

Resmin sol tarafındaki sütunun dibindeki taş levhaya yaslanmış, gözlerini yükselen güneşin parlaklığından koruyan genç adama dikkat edin. O, en iyi türden bir kadro motifidir: canlandırılmış, öğretici ve ilgili ambiyansı ekleyen.

Resmin ana sahnesi -ölçek açısından sadece bir ayrıntı-, İsrail Kralı Süleyman’ı ziyarete giden Seba Kraliçesi’nin İncil’deki öyküsüdür. Tablonun sağ tarafında, taç giymiş ve pembe giyinmiş bir tekneye binmek üzeredir. Körfezde büyük bir kalyon onu Kudüs’e götürmek için bekliyor.

Staffage o kadar başarılıydı ki, İngiliz sanatçı W. H. Pyne tarafından çeşitli ek karakterler için en az bir “kaynak kitap” derlendi.

Mikrokozmos veya Büyük Britanya Sanatlarının, Tarımının, İmalatlarının, vb.’nin Pitoresk Tasviri (1808), manzarayı süslemek için tasarlanmış en az altı yüz küçük figür grubu içeriyordu.

Staffage için diğer kullanımlar daha incelikliydi. Thomas Gainsborough gibi bir sanatçı, kırsal kesimdeki yoksulları manzarayla zamansız bir uyum ilişkisi içine yerleştirerek idealleştirmeye çalışarak, manzara resimlerine genellikle Staffage dahil etti.

1*wwwZTi3d5vXM6JjR7oUZlQ - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Bahçıvanlar” sayfasından ‘Microcosm, or, Sanatın, tarımın, imalatçıların vb. Büyük Britanya’, W. H. Pyne (1808). Görüntü kaynağı Yale İngiliz Sanatı Merkezi

Günün zengin seçkinleri arasında popüler olan Gainsborough’nun rustik yaşam resimleri, Arcadian alçakgönüllülüğünün ideal imajı ile kırsal yoksulluğun gerçekliği arasındaki ayrılığı gizledi.

 

 Festaiuolo

 

Son olarak, festaiuolo olarak bilinen büyüleyici figürlerimiz var.

1*1Aan bmn5g76AjB1sZmOtw - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Ormanlık Yayla Manzarası (1783), Thomas Gainsborough. Tuval üzerine yağlıboya. 120,3 × 147,6 cm. Metropolitan Sanat Müzesi, New York, ABD

Sanatta festaiuolo, bugün diyebileceğimiz gibi, doğrudan resimlerden dışarı bakan – dördüncü duvarı kıran ara sıra karakterleri ifade eder.

Fra Filippo Lippi’nin Müjde‘si buna iyi bir örnektir. Resim iki ayrı yarıya bölünmüştür: sağ tarafta Meryem’in ilahi anlayışının mesajını ileten Melek Cebrail vardır. Sol tarafta, biri başını iç eylemden uzaklaştıran ve izleyiciye bakan iki görevli melek vardır.

1*wfNpQMM0MKR30jmGeeqvjA - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Bu karakterlerin zevki – ve gücü – kuralları esnetme yeteneklerinde yatmaktadır. Bizimle kurdukları göz teması aracılığıyla resmedilen figür, kendilerine bakıldığının farkında olduklarını ifşa eder.

Sanat Terimleri

Solda: Filippo Lippi’nin ‘Martelli Müjdesi’ (c.1440) detayı. Sağda: Filippo Lippi’nin yazdığı Martelli Müjdesi (c.1440). Ahşap üzerine sıcaklık. 175×183 cm. Basilica di San Lorenzo, Floransa, İtalya.

Bu nedenle, kurgusal doğalarının farkına varmış gibi görünüyorlar. Teknik, izleyiciyi aynı anda bir sahneye davet eder ve aynı zamanda onlara kendileriyle yanıltıcı görüntü arasındaki engeli hatırlatır.

İtalyan sanatı bu tür ihlalci figürlerle doludur. Piero della Francesca’nın İsa’nın Vaftizi, içeriye bakan izleyiciyi dikkatli bir şekilde düşünen ünlü bir festaiuolo içerir. Melek diğer meleğin omzunu tuttuğu ve aynı anda iç ve dış dünyalarla etkileşime girdiği için, görüntü bu örnekte özellikle eğlenceli hale getirilmiştir.

 

Sanat Terimleri

Solda: Piero della Francesca’nın ‘Mesih’in Vaftizi’ (c.1450) tablosundan detay. Sağda: Piero della Francesca tarafından Mesih’in Vaftizi (c.1450). Ahşap üzerine . 167×116 cm. Ulusal Galeri, Londra, Birleşik Krallık.

Hatta bir festaiuolo figürünün dahil edilmesi ünlü Alberti tarafından Resim Üzerine İnceleme adlı eserinde (1435) tavsiye edilmişti: “Resimde olup bitenler hakkında bizi uyaran ve talimat veren bir figür olmasını seviyorum…”

Festaiuolo fikri, bir oyunun seyirci ile ana sahne eylemi arasında aracı bir rol oynayan bir koro figürü veya başka bir ikincil karakter tarafından sunulabileceği İtalyan tiyatrosundan türetilmiştir. Gerçekleşen eylemi anlatır ya da yorum yaparlar, belki de belirli bir karakterin güdülerine ya da ikilemine dikkat çekerlerdi.

Resimlerde etki biraz farklıdır. Festaiuolo yorum yapamaz; bunun yerine sessizce dışarı bakarlar ve tam olarak nasıl olduğu konusunda ağzı sıkı kalırken izleyiciyi dramaya dahil ederler.

 

Burada incelenen üç sanat teriminin her biri gibi, festaiuolo da sanatçılar tarafından izleyicinin dikkatini daha fazla çekmek için kullanıldı. Rückenfigur ve personel, benzer şekilde, imajı canlandırmak ve izleyiciyi işe gerçekten kaptırmaya teşvik etmek için etkili araçlardı. Bu yöntemleri adlandırabilmek, bu eserlerin karmaşıklıklarını çözmek ve tarihsel ve kültürel önemlerini daha iyi takdir etmek için daha kolay hale gelir.

Sanat Terimleri başlıklı yazımızı beğendiyseniz Leonardo Da Vinci ve saklı notaları bulmaya hazır mısınız? Başlıklı yazımıza da buradan bakabilirsiniz.

KAYNAK: Christopher P Jones: Art writer & creative

 

Mitoloji, Tarih , Gerilim ve Polisiye Sevenler:

mona 300x272 - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Korkunç cinayetlerin, olay yerinde çivi yazıları ve tekinsiz nesnelerin arasında çaresiz bir kadın polis yepyeni bir kavramla tanışacak: Babil Büyüleri.

 

Polisiye, gerilim, mitoloji seviyorsanız. Melekler, büyüler, kadim tarikatlar ve benzeri konular ilginizi çekiyorsa, başı sonu belli hikayelerden sıkıldıysanız. Kafası çok değişik bir roman sizleri bekliyor;  Büyü -Zaman konusuna çok farklı yaklaşılan, Zaman  ve büyüyü derinlemesine bir kurgu roman çerçevesinde anlatan kitabımın linki : https://angelsdia.com/surpriz-sonlu-kitaplar-melek-gunlukleri-1-babil-buyusu/

 

YOUTUBE LOGO 300x158 - Sanat Terimleri Tablolara Bakışınızı Değiştirecek

Youtube kanalımda ilginizi çekebilecek videolar bulabilirsiniz. Aşağıdaki  linke tıklayarak kanalımdaki içeriklere ulaşabilirsiniz.

https://www.youtube.com/channel/UCY2ps_mnNqfVtZ83jyGnXSQ

Leave a Reply

bettilt güncel giriş